VeganChallenge brunch & brunch recepten

Ik heb mezelf dit jaar opgegeven als captain voor de Vegan Challenge.

Voor degene die niet bekend zijn met de Vegan Challenge: het is een initiatief waarbij iedereen zichzelf kan opgeven om een maand langs veganistisch te eten.

Wanneer je jezelf inschrijft krijg je dagelijks een email waarin je 3 recepten vind en informatie over veganisme.

Benieuwd geworden? Bezoek de website: http://veganchallenge.nl/ voor meer informatie!

Ik vind het een super goed initiatief om mensen op een leuke manier kennis te laten maken met veganisme. Als captain voor de Vegan Challenge promoot je de challenge, je helpt deelnemers wanneer ze vragen hebben en je organiseerd tijdens de challenge een evenement.

Tijdens het promoten kreeg ik al veel leuke reacties. Zo heeft een collega zich ingeschreven en heeft ze ook een aantal vriendinnen aangespoord om mee te doen. En ook mijn moeder werd enthousiast en heeft zich ingeschreven. Ze kookt een aantal keer per week een gerecht van de Vegan Challenge en ze bevallen erg goed. Ik vond het dan ook erg leuk dat ze een vegan hoofdgerecht en toetje had gemaakt toen wij kwamen eten laatst. De hele familie at er aan mee! Dit was voor de challenge niet snel gebeurd, omdat ze simpel weg niet zou weten wat ze zou moeten koken voor ons.

Als evenement organiseerde ik een brunch bij mij thuis. Al vrij snel kreeg ik de aanmeldingen binnen en zat de brunch vol.

Nadat wij samen de zaterdag al veel hebben voorbereid was het vorige week zondag dan eindelijk zo ver. Ik had er erg veel zin in maar vond het ook wel een beetje spannend..

Allemaal vreemde mensen in huis, zouden ze het wel lekker vinden, zou het wel gezellig worden?

Gelukkig werden die zorgen gelijk weggenomen toen iedereen er was. Het was een enorm gezellig ochtend en iedereen heeft genoten van het eten!

Ik vond het fijn om zo openlijk over veganisme te kunnen praten met andere mensen en ik had het idee dat de andere dat ook waardeerden.

Ik vind het leuk om een paar receptjes van de brunch met jullie te delen! Zo kun je zelf aan de slag op zondag ochtend. Ook vind ik het leuk om vaker een brunch te organiseren dus wie weet schuiven jullie de volgende keer bij mij aan!

 

Rode biet smoothie:
-Ingredienten: 2 appels, 2 kleine rode bieten, 1el geraspte gember, 1 banaan, 1el hennepzaad, 250ml kokosmelk, sap van 1 sinaasappel, 2tl rijststroop
-Wat moet je doen: Schil de bieten en snijd in grove stukken. Snijd de appel en banaan in grove stukken. Doe alle ingredienten in een blender en blend tot een gladde smoothie.

Watermeloen pizza:
 -Ingredienten:  Watermeloen, kokosyoghurt, dragonfruit, framboos, braam, blauwe bes, rode bes
 -Wat moet je doen:  Snijd iets voor de helft de watermeloen doormidden, doe dit zelfde aan de andere kant. Je hebt nu een schijf watermeloen over, en twee helften. Smeer een aantal lepels kokosyoghurt op de schijf watermeloen, versier met het fruit, en snij de watermeloen in 8 stukken. 

Scrambled tofu:
-Ingredienten:  1 pak tofu(375g), 1tl knoflookpoeder, 2 rode ui, bakje zongedroogde tomaat, 2 bosui, 1el tomatenpuree, 3tl kurkuma, 2tl paprikapoeder, 2el sojasaus
-Wat moet je doen:  Laat de tofu goed uitlekken op een stapel keukenpapier, als je er een bord opgelegd met wat zwaars(blik kikkererwten) dan gaat dit sneller.
Snijd de ui in ringen, bak de ui samen met het knoflookpoeder glazig.
Verkruimel de uitgelekte tofu boven de pan, voeg de kruiden toe. Bak
ongeveer 10 minuten. Voeg peper en zout toe naar smaak. Snijd
ondertussen de bosui en zongedroogde tomaat in reepjes. Bak deze nog 1
minuutje mee. Serveer op brood met avocado, mayo, tomaat en basilicum

Kaasbroodjes:
-Ingredienten:  Bladerdeeg (bijv: koopmans original), willemsburger kaas plakjes, mosterd, edelgistvlokken, paprikapoeder
-Wat moet je doen: Verwarm de oven voor op 200graden. Laat het bladerdeeg ontdooien. Beleg een kant van het bladerdeeg per stuk met: 1tl mosterd, 1tl
edelgistvlokken, 1 plakje kaas (ik vouwde het plakje driedubbel) en
bestrooi met een snufje paprikapoeder. Vouw het onbelegde deel van het
bladerdeeg over het belegde deel. Druk de randjes goed aan en vouw de
randjes om. Bak op een met bakpapier bekleed rooster voor ongeveer
20min in de oven. De kaasbroodjes zijn goed als ze goudbruin zijn.

Chiajam:
-Ingredienten: 300g blauwe bessen, 3el ahornsiroop, 3el chiazaad, 1tl vanillepoeder
-Wat moet je doen: Breng de bessen met de ahornsiroop aan de kook en laat ongeveer 5min pruttelen. Maak de bessen kapot met een vork. Roer de chia door de jam en kook ongeveer 10minuten op laag vuur terwijl je regelmatig roert.
Voeg als de jam dik begint te worden het vanillepoeder toe en haal van
het vuur. Laat goed afkoelen en voeg eventueel meer ahornsiroop toe
naar smaak.

Parelcouscous tabouleh:
-Ingredienten: 100g parelcouscous, 1 granaatappel of een bakje granaatappelpitjes, sinaasappel, 10 cherrytomaten, 1/2 komkommer, 2 bosuitjes, bosje munt, bosje peterselie, 1 citroen, 1el olijfolie, peper en zout.
-Wat moet je doen: Kook de parelcouscous zoals vermeld staat op de verpakking. Haal de granaatappelpitjes uit de granaatappel door hem open te snijden en met een pollepel de pitjes eruit te tikken. Snijd de cherrytomaten doormidden, snijd de komkommer in blokjes, schil de sinaasappel en haal het witte vel eraf, snijd de sinaasappel in partjes, snijd de bosui in reepjes. Hak de punt en de peterselie fijn. Meng alles bij elkaar, voeg de sap van de citroen, olijfolie peper en zout toe.

Ik ben benieuwd hoe jullie gerechtjes zijn gelukt! Laat het me weten als je een van de receptjes hebt gemaakt!

Commentaar schrijven

Commentaren: 0