Reisverslag: La Réunion

Afgelopen kerst was het dan eindelijk zo ver: onze reis naar La Réunion. We hadden de reis al vroeg in het jaar vastgelegd en ons er enorm op verheugd. Gelukkig heeft het kleine eiland meer dan genoeg te bieden en werden onze verwachtingen vervuld. In dit blog deel ik onze reiservaringen en mijn tips voor een reis naar La Réunion.

Waarheen?
Ik heb gemerkt dat La Réunion een voor Nederlanders nog vrij onbekende bestemming is. Niet zo gek eigenlijk, aangezien ik er zelf tot 2 jaar geleden ook nog nooit van had gehoord. Een collega wekte mijn interesse met zijn reisverhalen over het eiland, en toen we er bij het zoeken naar een reisbestemming, via het internet er weer opstuitte was de keuze snel gemaakt.
Een kleine introductie over het land lijkt mij dus wel op zijn plaats. La Réunion is een eiland ter grootte van de provincie Utrecht in de Indische Oceaan. Het ligt ten Oosten van Madagaskar en ten Westen van Mauritius. Het eiland is een Frans departement, de taal die er wordt gesproken is dus Frans. Het eiland is om deze reden lid van de Europese Unie. Er wordt betaald met de euro, en dat is wel zo makkelijk zo ver van huis. Niet alleen de taal is Frans, ook de infrastructuur op het eiland doet denken aan Frankrijk. De wegen liggen er goed bij, erg fijn wanneer je een auto huurt! Maar ook met de bus is het eiland goed te bereizen.
De bevolking op het eiland is een mengelmoes van verschillende culturen: Fransen, Afrikanen, Indiërs en Chinezen. Wij vonden het een mooi voorbeeld voor de rest van de wereld aangezien al deze culturen op een gemoedelijke manier met elkaar leven.
Je vliegt naar de hoofdstad Saint Denis in ongeveer 15 uur vanaf Amsterdam met een tussenstop in Parijs. In de winter is er een tijdsverschil van 3 uur met Nederland, in de zomer is dat 2 uur.

Saint Denis
Saint Denis is de hoofdstad van het eiland. Wanneer je door de stad loopt heeft het helemaal niet de allure die je gewend bent van hoofdsteden, het centrum is vrij bescheiden en rustig. Wij bezochten La Réunion in December/Januari, het is er dan hartje zomer, en dat is te merken in de straten van de stad. Iedereen zoekt de schaduw op en doet het rustig aan. Voor ons is de temperatuur behoorlijk wennen dus ook wij doen het de eerste dagen rustig aan.

Wat te doen:

In de stad zijn verschillende tempels en moskeeën die het bezoeken waard zijn. Het park waarin een botanische tuin ligt is leuk om even door heen te wandelen. Je ziet hier hoe de lokalen bevolking de tijd doorbrengt. Ook de petit marche is een bezoekje waard, dit is een groenten en fruit markt waar alle lokalen inkopen doen. Je vind hier veel exotische fruit soorten, zelfs ik kende niet alle soorten die werden verkocht. De grande marche vonden wij iets te toeristisch ingericht, je koopt hier met name souvenirs.

Wij maakte een wandeling bij Cap Noir, dit ligt op ongeveer 50 minuten rijden vanaf Saint Denis. Cap Noir is een uitzichtpunt over de Cirque de Mafata. Je krijgt vanaf dit punt een goed beeld van hoe het eiland in elkaar zit. Je ziet de spitse bergtoppen vanaf het uitzichtpunt, en tijdens de wandeling kijk je bij goed weer ver uit naar beneden, over de oceaan. Ik vond de wandeling best wel pittig, op sommige stukken was het slecht begaanbaar en moest er behoorlijk worden geklommen. Gelukkig maakte de uitzichten veel goed.
Vanuit Saint Denis maakte we een uitstap richting Saint Andre, onderweg maakte we een stop bij Cascade Niagra en Bassin Boeuf. Op beide punten is een makkelijk te bereiken waterval te zien, deze zijn zeker de moeite waard voor een stop! In Saint Andre wouden we de Hindoeïstische tempel te bezoeken, helaas was deze gesloten voor bezoekers maar een kijkje vanaf de straat gaf al een mooi beeld van de tempel.
In de omgeving van Saint Andre bezochten we een tuin met alle soorten groenten en fruit die te vinden zijn op het eiland, en dat zijn er echt heel veel!
Ook bezochten we een vanille plantage, het eiland staat bekend om zijn vanille. Het was interessant om het proces eens van dichtbij te zien. Ik had nooit eerder beseft hoe arbeidsintensief het proces is. Het duurt ongeveer 2 jaar tot de boon klaar voor de verkoop is, en in die twee jaar moet er veel mensenwerk aan te pas komen. Ik betaal voortaan dus met liefde €10 voor een potje vanillepoeder.

Waar te eten:

Vegan eten op La Réunion is (nog) niet zo bekend. Wij hadden goede ervaring bij restaurant Grande Italia waar we verschillende pasta's en pizza's kregen geserveerd.
We hebben een vega restaurant in Saint Denis ontdekt: Vegan Hope. De eigenaar is erg vriendelijk en behulpzaam. Er wordt elke dag een ander vegan (lunch)menu geserveerd met diverse Creoolse -rijst, -soja en groenten gerechten. De specialiteit was het verwerken van soja in de verschillende gerechten, en dat hebben we kunnen proeven, dat smaakt toch wel anders dan uit een pakje van de supermarkt!

Cilaos

Vanuit Saint Denis is het een avontuurlijke rit richting Cilaos. Je neemt dan namelijk de weg van de 400 bochten. Dat zijn 400 haarspeldbochten steil de berg op, op sommige stukken is het zicht vrij slecht maar over het algemeen is de weg goed te doen.

Cilaos is een kleine stad in de bergen, door de vele wandelingen en natuur in de omgeving is het volledig ingericht op het toerisme. Het kleine centrum is dan ook vol met ijssalons, restaurants en toeristische winkeltjes.

Wat te doen:

Wandelen! Cilaos is een heus paradijs voor de wandelaars onder ons. Ik was een beetje ziek tijdens ons verblijf in Cilaos en deden daarom wat kleinere wandelingen in de omgeving. Vooral de wandeling du bras rouge naar de waterval is mij bijgebleven, ook hier moet je soms flink klimmen en dalen, maar over het algemeen is het pad goed begaanbaar. En het uitzicht vanaf de top van de waterval is alle moeite waard, in een woord: fantastisch!
In de omgeving kun je tijdens een wandeling door de bossen erg goed vogels spotten. Ik vind het erg leuk om vogels te fotograferen en kon hier dan ook mijn hart ophalen.

Waar te eten:

Wanneer je in Cilaos verblijft en vegan eet, is het aan te raden een appartement of bungalow te boeken. Er zijn namelijk helaas geen restaurants met vegan opties, op een sorbet ijsje bij de ijssalon na. Dit was wel een goede kans om alle verschillende groenten en fruit te testen die het eiland te bieden heeft!

Saint-Pierre

Saint Pierre doet eigenlijk al meer aan als een hoofdstad. Zowel in het centrum, op de terrassen, als op de boulevard is het gezellig druk. Op La Réunion is het op de meeste plekken verboden om in de zee te zwemmen in verband met haaien en hoge golven. In Saint Pierre zijn er op verschillende plekken stranden en baaien aangelegd, en dat is toch wel fijn aangezien we in deze hitte wel wat afkoeling nodig hebben.

Wat te doen:

De zaterdagmarkt in Saint Pierre is erg leuk om te bezoeken. We kijken onze ogen uit, zoveel kleurrijke fruit, groenten, bloemen en mensen bij elkaar! We deden wat fruit inkopen en scoorde kokosnoot-schaaltjes voor thuis.

Vanuit Saint Pierre bezoeken we een van de meest actieve vulkanen van de wereld: Piton de la Fournaise. Dit is de toeristische trekpleister van het eiland en het was dan ook behoorlijk druk op de parkeerplaats. Helaas was de vulkaan in rust tijdens ons bezoek, maar dat maakt hem niet minder indrukwekkend. Via een steile trap naar beneden kwamen we in een heus maan landschap terecht. Alles om ons heen was zwart en rood, zelden groeide er een plantje tussen het lava landschap door. We besloten om de wandeling naar de top niet te doen en genoten van het uitzicht aan de voet van de vulkaan.

Op ongeveer 1,5 uur rijden vanaf Saint Pierre bezochten we het regenwoud Foret de Bebour. Vanaf het uitzichtpunt Belouve beginnen meerdere wandelingen, wij deden de wandeling naar het uitzichtpunt op de waterval Trou de Fer. De wandeling is erg divers. Lopen we het ene moment nog over een modderige houten vlonder in de jungle, even later lopen we op een grind pad tussen de dennenbomen. En het regenwoud deed zijn naam eer aan, het was een natte wandeling. Maar het uitzicht over de waterval maakte alles goed, een van de indrukwekkendste die ik ooit heb gezien!

De mooiste waterval van het eiland is de Cascade Grand Galet, deze bereik je in ongeveer 40 minuten vanaf Saint Pierre. Wij gingen in het weekend, het is dan behoorlijk druk in de omgeving. Langs de rivier lijken alle families uit de omgeving te zijn gaan picknicken en zwemmen. Picknicken blijkt de nationale hobby van het eiland, overal waar je komt zijn de picknick plekken druk bezet met grote families. Het ziet er gezellig uit, de kinderen spelen en de oudere eten. Op de terug weg blijkt er zelfs een file van een aantal uur te staan om bij de rivier te komen.

Waar te eten:

Wij aten heerlijk Japans bij Est Bento, het restaurant deed erg Westers aan en het voelde als de eerste keer "echt" uit eten sinds we waren aangekomen in La Réunion.

Voor lunch kan je als vegan goed terecht bij Kaz Nature, ze hebben een saladebar en verkopen diverse wraps en broodjes.

Saint Gilles les Bains

In de omgeving van Saint Paul liggen verschillende badplaatsen. Wij verbleven in Saint Gilles les Bains. De steden hier zijn niet heel erg interessant, maar de stranden en wateractiviteit zijn hier zeker de moeite waard.

Wat te doen:

Een dagje strand is hier zeker een aanrader. Ik heb eigenlijk geen geduld om de hele dag op het strand door te brengen, en het is eigenlijk ook iets te warm voor mij.
We bezochten het strand L'Ermitage waar je met je handdoekje de schaduw kunt opzoeken onder een dennenboom(dus niet een palmboom!) en prachtig kunt snorkelen. In de lagune is koraalrif te vinden waar veel kleurrijke vissen leven. Het water is er heerlijk warm en vrij ondiep waardoor je goed zicht hebt en niet ver hoeft te zwemmen.

Vanuit hier reden we op onze terug weg naar het vliegveld naar Hell-bourg. Dit is wel een beetje uit de richting (1,5 uur rijden). Het is wel een leuke rit, het strand wordt ingeruild voor jungle en een weg vol haarspeldbochten neemt ons mee de bergen in, onderweg zien we verschillende watervallen. In Hell-bourg zien we prachtige uitzichtpunten over de bergen. In het kleine centrum zijn nog veel authentieke huizen te vinden uit de kolonialen tijd. In het centrum wordt wel duidelijk waar de inwoners hun geld mee verdienen, er zijn meer toeristenwinkels in dit dorp dan wij onze hele reis hebben gezien.

Waar te eten:

Wij hadden tijdens ons verblijf in Saint Gilles les Bains een buitenkeuken aan onze studio, en dat bleek maar goed ook. In de stad zelf zijn voornamelijk visrestaurants te vinden. Geen probleem, konden wij weer genieten van al het groente en fruit dat het eiland te bieden heeft. Ook de supermarkten zijn hier van alle gemakken voorzien, het is eigenlijk precies alsof je een Franse supermarkt binnenstapt. Dus je favoriete producten hoef je hier niet te missen. Onze favoriet: vleesvervangers van het merk Fry's.

Wij hebben een heerlijke vakantie gehad. Door de grootte van het eiland kun je het lekker rustig aan doen. Heb je een highlight gemist omdat het slecht weer was? Geen probleem, in 2,5uur ben je per auto weer aan de andere kant van het eiland, niets is dus echt ver weg. Of het dan niet saai was? Absoluut niet! Al is het eiland klein, er is zo veel te ontdekken dat je zelfs na 3 weken nog niet bent uitgekeken. En een dagje helemaal niets is soms ook wel zo fijn. Deze reis heeft mij bewezen dat het nergens voor nodig is om 4 landen in 3 weken tijd te proppen. En niet van de ene plek naar de andere plek te racen hoeft, om het leuk te hebben. Het is veel leuker om een land of staat in detail te verkennen en tussen door uit te rusten. Ook de niet zo spannende plekjes blijken dan juist heel erg interessant te zijn. Wanneer je stil staat ontdek je zoveel meer!

Ik kan een reis naar La Réunion aan iedereen aanraden, of je nu opzoekt bent naar een strandvakantie of toch liever de bergen in trekt, je vind het hier allemaal. Ben je nog niet zo ver weg geweest omdat het je best spannend lijkt? Dit is het ideale eiland om te wennen aan het maken van verre reizen en om te ontdekken wat voor soort reizen het beste bij je passen (bergen, jungle, strand, cultuur).

Ik ben heel erg benieuwd naar wat jullie van dit uitgebreide reisverslag vonden. Ik hoop dat jullie nog eens wat aan mijn tips en ervaringen hebben wanneer je zelf de kans krijgt dit eiland te gaan ontdekken! Mocht je nog vragen hebben over mijn reis, laat ze dan achter in de comments.

Commentaar schrijven

Commentaren: 4
  • #1

Melissa (maandag, 23 januari 2017 10:52)

Ik kende het nog niet maar het ziet en klink als een prachtige plek! Dit is er zeker een die ik ga onthouden!

• #2

Merel (maandag, 23 januari 2017 16:44)

@Melissa: Het is absoluut een prachtige plek! Laat het me weten wanneer je gaat! :)

• #3

Marieke | Bluebell Forest (dinsdag, 24 januari 2017 04:56)

Jeetje wat een avontuur zeg! Volgens mij is dit echt een geweldige plek, nog een land op mijn lijstje haha

• #4

Ella Buis (zondag, 05 februari 2017 15:31)

Mooie beschrijving. Een bestemming om te onthouden!