Dag van de duurzaamheid: 10 tips om (meer) plantaardig te gaan eten

meer plantaardig eten

Het is vandaag 10 oktober, ofwel dag van de duurzaamheid. Op deze dag leek het mij en een aantal andere groene bloggers leuk om 10 tips te geven om je impact de verminderen. In dit artikel geef ik mijn tips over hoe je (meer) plantaardig kunt gaan eten. De links naar alle andere blogs over het verminderen van je impact vind je onderaan dit artikel.

Dag van de duurzaamheid

Elk jaar op 10 oktober vieren we de Dag van de Duurzaamheid. Een dag waarop extra stil wordt gestaan bij duurzaamheid en door middel van evenementen door het hele land meer mensen enthousiast worden gemaakt voor duurzaamheid. Het initiatief van Urgenda zou moeten laten zien dat duurzaamheid behalve noodzakelijk ook inspirerend en winstgevend kan zijn. Met name aan die inspiratie willen wij groene bloggers graag een steentje bijdragen!

Impact top 10 van de gemiddelde Nederlander

Om te bepalen hoe duurzaam een gemiddelde Nederlander nou eigenlijk is, schreef Babette Porcelijn het boek De Verborgen Impact. In dit boek presenteert ze de impact top 10, waaruit blijkt dat we de grootste (directe én indirecte) impact maken met het kopen van spullen en het eten van vlees. Daarnaast beschrijft ze de manieren waarop we die impact kunnen verminderen.

impact top 10

De duurzame top 10 tips van de groene bloggers

Groene bloggers zijn natuurlijk ook bezig met verschillende onderwerpen uit die impact top 10. Ter gelegenheid van de Dag van de Duurzaamheid leek het ons leuk om eens gezamenlijk op een rijtje te zetten welke duurzame stappen we per onderwerp (kunnen) nemen om onze impact te verkleinen. Een soort online groene gids dus. Super handig!

Hieronder vind je mijn 10 tips om je impact te verkleinen door (meer) plantaardig te gaan eten. Klik na het lezen door naar de tips van de andere groene bloggers over andere duurzame   onderwerpen. Daar is deze Dag van de Duurzaamheid het perfect moment voor toch?

De 10 tips om (meer) plantaardig te gaan eten

Wanneer je in een snelle blik op het bovenstaande plaatje is het al snel duidelijk dat het eten van vlees, vis, zuivel & eieren grote impact heeft op het milieu. Een duurzamere lifestyle en plantaardig eten zijn dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. Mijn 10 tips voor de Dag van de Duurzaamheid gaan dan ook over hoe je (meer) plantaardig kunt gaan eten. De tips zijn zowel voor wanneer je minder vlees wilt gaan eten, als voor de beginnende veganist een handige houvast.

meer plantaardig eten

1. Vlees vervangen

Of je nu een aantal dagen in de week minder vlees wilt gaan eten, of all the way vegan wilt gaan. Vlees vervangen door een alternatief is tegenwoordig hartstikke makkelijk. Vervang vlees door een kant en klare vlees- of visvervanger, bonen of noten. Zo kan je gewoon je favoriete gerechten maken maar dan vega. Wat dacht je bijvoorbeeld van tikka masala met vega kipstuckjes? Of wist je dat je een heerlijke spaghetti bolognese kunt maken door gehakt te vervangen met linzen en champignons?  Super lekker en makkelijk! 

2. Plantaardige zuivel

Vervang alle melk die je gebruikt door plantaardige melk. Gebruik havermelk in de koffie, amandelmelk in de havermout en sojamelk in je baksels. Neem maar eens een kijkje in het plantaardige zuivel schap in de supermarkt, je zult je verbazen over de keuze! Ook voor yoghurt zijn meerdere plantaardige alternatieven, ik ben zelf fan van kokosyoghurt maar je kunt ook kiezen voor haver-, amandel- of sojayoghurt. 

meer plantaardig eten

3. Laat ei staan

Om te beginnen met (meer) plantaardig eten is het een goede eerste stap om gebakken en gekookte eitjes te laten staan. Vervang ze met iets totaal anders zoals avocado on toast, of probeer eens een scrambled tofu uit! Zodra je dit onder de knie hebt kun je wat meer gaan experimenten met bakken zonder ei. Je kunt een ei in een taart of cake vervangen met geprakte banaan, appelmoes of gebroken lijnzaad. 

meer plantaardig eten

4. Kom van je kaasverslaving af

De meeste mensen vinden dit de moeilijkste stap naar plantaardig eten. En dat is niet zo gek, in kaas zit namelijk het stofje caseïne dat verslavend werkt. Je kunt een kaasvervanger als Wilmersburger proberen, maar over het algemeen vinden beginnende vegans dat niet zo lekker. In plaats daarvan kun je gewoon eens een ander soort broodbeleg gebruiken of zelf vegan kaas maken. De ultieme tip om kaas niet te hoeven missen vind ik edelgistvlokken. Deze gistvlokken hebben een kaas/noot-achtige smaak en zijn super lekker om over gerechten te strooien. 

5. Daag jezelf uit!

Heb je deze eerste vier tips onder de knie? Daag jezelf dan eens uit om een hele maand plantaardig te eten. Dit kan bijvoorbeeld door mee te doen aan de VeganChallenge of VeggieChallenge. Door een bepaalde tijd alleen maar vegan te eten merk je hoe lekker het kan zijn en wordt het steeds simpeler om je weg hierin te vinden. Dit is precies hoe ik zelf plantaardig ben gaan eten, ik probeerde het een maand uit en ben nooit meer terug gegaan!

6. Etiketten lezen

Wanneer je gewend bent om zelf met minder of geen dierlijke producten te koken kun je een stapje verder gaan en de etiketten van je favoriete producten eens onder de loep nemen. Er zijn stiekem best veel producten "perongeluk" vegan en van bijna alles is een vegan versie te vinden. Bekijk deze lijst eens met vegan snoep, koek en chips, genoeg keuze lijkt me zo! Met etiketten lezen kun je wel een aantal instinkers tegenkomen. Niet alle E-nummers zijn namelijk plantaardig. In dit lijstje vind je welke E-nummer dierlijk zijn. Nog een instinker: melkzuur is wel plantaardig. 

meer plantaardig eten

7. Wees voorbereid

Of je nu een dag in de week plantaardig gaat eten of net begint met veganisme, voorbereiding is echt de key tot succes. Want ja, als je geen broodje hummus meeneemt naar het werk is er grote kans dat je toch weer naar dat broodje kaas grijpt in de bedrijfskantine. Ik neem altijd een aantal snacks mee in mijn thuis en ook wanneer ik uit eten ga bereid ik mezelf altijd voor met deze tips. Het wordt gelukkig steeds makkelijker om vegan te eten onderweg of in een restaurant of kantine, maar alsnog is voorbereiding erg belangrijk om niet terug te vallen in oude gewoontes.

8. Weet waarvoor je het doet

Plantaardig eten of helemaal veganistisch leven is niet altijd even makkelijk. Om het vol te houden is het belangrijk dat je weet waarvoor je het doet. Lees je in over de voordelen, bekijk milieudocumentaires of zoek eens op wat plantaardige voeding voor je gezondheid kan doen. Onthoud waar je het voor doet, dat maakt het allemaal een stuk aangenamer!

9. Doe het samen

Samen is alles leuker. Probeer je vriend, zus, moeder, collega of wie dan ook te betrekken bij je nieuwe eetstijl. Je zult merken dat het fijn is om elkaar te steunen in zware momenten (want geloof me, die ga je vast hebben aan het begin) en om recepten en ervaringen uit te wisselen. Kun je niemand in je omgeving overhalen? Sluit je dan aan bij een van de vele Facebookgroepen om vragen te stellen, ervaringen uit te wisselen en inspiratie op te doen.

meer plantaardig eten

10. Blijf positief

Alweer mijn laatste tip om (meer) plantaardig te gaan eten is misschien ook wel de belangrijkste. Of je nu minder vlees wilt gaan eten of all the way vegan wilt gaan, blijf het zien als het positiefs. Kijk naar wat je wel kunt eten en richt je niet zoveel op wat je moet missen, wees blij met dat ene potje pesto in de AH in plaats van te denken dat je geen keuze hebt. Verschuif je mindset  een beetje en vier successen. Dit is niet alleen belangrijk met je eetstijl veranderen maar überhaupt in het leven. Blijf ook een beetje positief en lief tegen mensen uit je omgeving die nog niet deze keuze hebben gemaakt, weest niet de zure veganist met het wijzende vingertje maar laat je omgeving op een positieve manier zien hoe leuk plantaardig eten is. Want geloof me, al dat lekkere plantaardige eten is stiekem gewoon een groot feest!

Online groene gids

Benieuwd naar de tips van de andere groene bloggers? Lees alles over voedselverspilling, ontspullen of over minder vliegen. Alle blogs vind je hier onder!

Spullen

Voeding 

Vervoer en reizen 

Kleding 

Wonen 

Overig 

Heb jij nog goede tips die we niet mogen vergeten? Laat het ons weten!

Commentaar schrijven

Commentaren: 7
  • #1

    Kim (dinsdag, 10 oktober 2017 00:38)

    Super leuke tips geef je! Ik ga dit aan mijn vriend laten zien.

  • #2

    Iris (dinsdag, 10 oktober 2017 01:25)

    Fijne tips Merel! Heel toegankelijk! En wat een prachtige foto heb je erbij, krijg er meteen honger van! Liefs

  • #3

    Sarina (dinsdag, 10 oktober 2017 01:44)

    Je foto's zijn echt prachtig, vooral die foto van de kaasjes ziet er smakelijk uit! �

  • #4

    Linda - Zaailingen (dinsdag, 10 oktober 2017 13:04)

    Je maakt me stiekem heel blij met dit lijstje. Ik voel me soms een faler met mijn kaasverslaving, maar zie nu dat een hoop me juist wel lukt. Tegenwoordig ga ik vegan kaasjes proeven met iedereen die het aandurft ;)

  • #5

    Sara | MevrouwMiauw (dinsdag, 10 oktober 2017 14:26)

    Wat een leuk artikel. Ik eet zelf al een poosje vegetarisch maar mijn vriend blijkt sinds kort slecht te reageren op zuiver. Daardoor eten we de laatste tijd ook erg vaak een vegan avondmaaltijd. Edelgistvlokken zijn inderdaad echt te bomb. Die hebben we onlangs ook ontdekt en daar zijn we erg blij mee.

  • #6

    Stephanie (woensdag, 11 oktober 2017 03:28)

    Ik eet wel minder vlees, maar met eigen kippen (vlees en ei) en een kaasverslaving, heb ik nog een hele lange weg te gaan. Dit artikel is inspirerend en een goede aanleiding om me hier weer wat serieuzer mee bezig te houden.

  • #7

    amke@grihnz.nl (woensdag, 11 oktober 2017 03:32)

    Fijne tips dit! Voor mij gaat het goed doen van nummertje 6 de volgende stap zijn. Ik lees de etiketten nu wel op de obvious dierlijke producten, maar van E-nummers weet ik het nog echt niet zo goed. Fijn dus, die link naar die lijst. Enne... die scrambled tofu ga ik zeker een keer proberen!