· 

Vegan voorraadkast: dit hoort er in!

vegan voorraadkast

Ik krijg wel eens de vraag of mijn keukenkastje er tegenwoordig totaal anders uit ziet dan vier jaar geleden. Grotendeels is het hetzelfde, op alle dierlijke producten na of course, maar er zijn een aantal ingrediënten die ik heb (her)ontdekt die echt onmisbaar voor mij zijn geworden. In dit artikel laat ik je zien welke producten iedere vegan in zijn of haar keukenkastje moet hebben. 

Edelgistvlokken

Met stip op nummer een staan edelgistvlokken. Deze gedeactiveerde gistvlokken hebben een kaas/noot-achtige smaak en je kunt ze bijna overal bij gebruiken. Strooi het over pasta als Parmazaanse kaas of gebruik het door een soep voor een extra hartige smaak. Naast lekker is edelgistvlokken ook nog eens mega gezond en is het rijk aan vitamine B, mineralen en eiwitten. Ik zie dan ook geen reden om dit niet in je keukenkastje te zetten. 

Pindakaas

Aan pindakaas is natuurlijk niet heel veel nieuws, maar sinds ik plantaardig ben gaan eten heb ik het als het ware herontdekt. Ik gebruik het in ontbijtjes en dressings, ik eet het op brood of gebruik het in een recept voor noodles. Je zult merken dat pindakaas in veel vegan recepten wordt gebruikt, zorg er dus voor dat je altijd minimaal een pot in huis hebt. 

Cashewnoten

Naast pindakaas is ook cashewnoten een product wat voor mijn vegan tijdperk maar een "functie" had. Ik gebruik cashewnoten nu wekelijks. Je kunt met cashewnoten namelijk alle kanten op. Natuurlijk kun je gewoon een handje eten als snack. Maar door cashewnoten eerst te weken en het vervolgens te blenden krijg je een mega romig sausje. Hiermee maak je je eigen vegan room, ijs, kaas of cheesecake

Plantaardige melk

Een beetje een inkoppertje misschien maar plantaardige melk is echt onmisbaar in de vegan voorraadkast. Je hebt verschillende soorten plantaardige melk die je voor verschillende doeleinde kunt gebruiken, hoe dat precies zit leg ik je hier uit. Zelf gebruik ik dagelijks amandelmelk bij mijn ontbijt en in recepten. Daarnaast heb ik standaard havermelk in  huis voor bij de koffie. 

Jackfruit

Voordat ik plantaardig ging eten had ik nog nooit van jackfruit gehoord. De eerste keer dat ik er van hoorde en zag had ik ook nooit verwacht dat deze soort fruit een lekkere vleesvervanger zou zijn. De draadjesachtige structuur van jackfruit maakt namelijk dat het goed te gebruiken is in vegan varianten van pulled pork, tonijnsalade of viskoekjes. Mijn favoriete jackfruit recept is dit recept voor jackfruit nachos

Kikkererwten

Met kikkererwten maak je hummus, burgers, curry's, tonijnsalade, eiersalade en ga zo maar door. Nog niet overtuigd om standaard een blik kikkererwten op voorraad te hebben? Het vocht uit een blik kikkererwten noem je aquafaba. Door dit vocht op te kloppen krijg je het zelfde effect als wanneer je eiwitten opklopt. Je kunt dit gebruiken om mayonaise mee te maken, voor chocolademousse of meringues

Avocado

Avocado is zowat goed voor alles, het is goed voor je hart, voor je huid, voor je haar. Daarnaast is het door de romige structuur een prima zuivelvervanger, smeer het op je brood als een soort boter en je zult verstelt staan. Avocado kun je gebruiken in salades, smoothies en sausjes (guacamole!), maar ook in iets minder voor de hand liggende recepten zoals pesto of chocolademousse

Kruiden en specerijen

Vegan of niet, ieder gerecht heeft een goede portie kruiden en specerijen nodig om het extra lekker te laten smaken. Mijn favorieten zijn komijn, kaneel, kurkuma, oregano, chili en (gerookte) paprika. 

Kala Namak

Kala namak, ook wel zwart zout genoemd, is een zout met een hoog zwavelgehalte. Hierdoor heeft het precies de smaak van gekookte eieren. Je kunt dit dus perfect gebruiken bij scrambled tofu, of een omelet gemaakt van kikkererwtenmeel. Tip: strooi een klein beetje kala namak over je broodje avocado en het smaakt precies naar een broodje ei. 

Verschillende soorten granen

Producten als pasta, quinoa, spelt, rijst, couscous, bulghur, gierst en freekeh zijn voor mij onmisbaar tijdens het koken. Deze granen zorgen voor genoeg koolhydraten in een maaltijd en zorgen daarmee een basis voor een goede vegan maaltijd. 

Kokosolie

Misschien heb je al wel eens gehoord over de gezondheidsvoordelen van kokosolie. Het is een van de meest gezonde olie soorten en ik gebruik eigenlijk alleen nog maar kokosolie tijdens het koken en bakken. Dat is natuurlijk niet mega bijzonder, maar wat wel een fijne eigenschap van kokosolie is, is dat het hard is bij kamertemperatuur. Hierdoor is het een fijn ingrediënt om iets te laten opstijven zoals een cheesecake, of om gebruiken als vervanger voor boter. 

Soja

En nee soja is niet ongezond, kankerverwekkend en vol hormonen. Meer daarover lees je hier. Soja is juist een veelzijdiger vervanger die bomvol eiwitten zit. Eet soja in de vorm van miso, tempeh, tofu, edamame, sojamelk of een kant en klare vleesvervanger en je zult verrast zijn van hoe verschillend soja kan smaken. 

Chiazaad en lijnzaad

Eigenlijk zijn alle soorten zaden een gezonde toevoeging aan je dieet, maar chiazaad en lijnzaad zijn extra bijzonder. Ze zitten namelijk vol vezels en omega-3 vetzuren. Daarnaast zijn ze ook nog eens super veelzijdig (zoals zo'n beetje alles in dit lijstje). Beide zijn te gebruiken als ei-vervanger tijdens het bakken. Daarnaast kun je met chiazaad chiapudding maken wat een super lekker en gezond begin van je dag is. 

Liquid smoke

Liquid smoke is, zoals de naam eigenlijk al verraad, een vloeistof met een rookachtige smaak. Door liquid smoke te gebruiken in een gerecht geef je het de typische rook smaak die je vooral gewend bent uit vlees en vis. Met liquid smoke maak je onder andere de lekkerste hotdogs en vegan gerookte zalm

Haver

Havermout is ook niet perse een vegan essential, maar doordat ik het veel ik vegan recepten zie terug komen en ik het zelf bijna dagelijks gebruik mag het toch in dit lijstje. Haver gebruik je niet alleen tijdens het ontbijt, je kunt hier ook zelf havermelk mee maken, je kunt er koekjes mee bakken en het zorgt voor structuur en stevigheid in vegaburgers. Onmisbaar dus!

Banaan

Ook banaan is nou niet wat je denkt een baanbrekend product, toch is het een onmisbaar vegan ingrediënt. Banaan is namelijk een prima ei-vervanger, je bakt er bananenbrood mee, en je kunt hier ook chocolademousse of zelfs ijs mee maken. Ik heb altijd een tros in huis en die gaat standaard wekelijks op. 

Deze vegan producten zijn voor mij onmisbaar en zouden naar mijn mening in ieders keukenkastje moeten staan. Ben jij het hier helemaal mee eens, of denk je er juist anders over? Laat het me weten in de reacties. 

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Mariëlle (vrijdag, 02 maart 2018 02:52)

    Jackfruit & Liquid Smoke heb ik beiden nog nooit geprobeerd, maar de rest heb ik inderdaad ook altijd in huis :)

  • #2

    Merel (zaterdag, 03 maart 2018 03:13)

    @Marielle: Gewoon een keertje proberen ergens, dan weet je vanzelf of je het wel/niet in huis wilt halen :)