· 

Zuivelvervangers

zuivelvervangers

Misschien ben je jezelf net aan het verdiepen in plantaardig eten, of ben je net begonnen met vegan eten en weet je nog niet helemaal waar je moet beginnen. Dan heb je misschien wel iets aan dit artikel! Ik ga je uitleggen welke zuivelvervangers er allemaal zijn en hoe je die kunt gebruiken.

Vervangers voor melk

In de supermarkt heb je heel veel soorten plantaardige melk waarmee je melk kunt vervangen. Iedere supermarkt heeft tegenwoordig z'n eigen huismerk plantaardige melk en er zijn ook een aantal groter merken zoals Alpro, Oatly of Rice Dream die in meerdere winkels te koop zijn. 

Als je gewend bent om melk te drinken bij het ontbijt is het misschien even zoeken wat je het meest lekker vindt. Met deze plantaardige melk soorten kun je ook havermout of smoothies maken of gebruiken in een recept. 

Maar ik begrijp goed als je de bomen door het bos niet meer ziet met al die verschillende soort plantaardige melk. Wanneer gebruik je nu wat? Ik leg het je uit!

  • Sojamelk: Dit is de meest voorkomende melkvervanger en ook de goedkoopste. Je vindt sojamelk ook bij supermarkten als Aldi en Lidl. Sojamelk is vrij algemeen te gebruiken, maar niet iedereen vindt het lekker.
  • Amandelmelk: Is erg romig en heeft een vrij neutrale smaak.  Ik gebruik amandelmelk in mijn baksels en in ontbijt recepten zoals chiapudding
  • Cashewmelk: Cashewmelk heeft een romige en zoete smaak en is erg geschikt om te gebruiken als koffiemelk of in havermout
  • Kokosdrink: Deze plantaardige melk is wat vetter en heftiger van smaak dan andere soorten zuivelvervangers. Ik vind het persoonlijk lekker, maar je moet er van houden. Kokosmelk kan lekker zijn in hartige recepten zoals curry.
  • Havermelk: Havermelk is mijn persoonlijke favoriet! Het is vrij neutraal van smaak, romig en wat zoetig. Ik gebruik havermelk in mijn koffie en ontbijtjes. 
  • Rijstmelk: Rijstmelk heeft net iets andere eigenschappen dan de rest in dit rijtje, het is een stuk wateriger en heeft een erg zoete smaak. Je kunt dit prima gebruiken in een zoet recept. 
  • Hazelnootmelk: Heeft een wat nootachtige en romige smaak en is erg geschikt om mee te bakken of om chocolademelk mee te maken. 
  • Speltmelk: Speltmelk heeft een vrij neutrale smaak en is erg lekker in koffie.

Van al deze plantaardige melk varianten heb je gezoete en ongezoete varianten. Ook heb je plantaardige melk in allerlei smaken zoals chocolademelk, vanille of juist meer tropische smaken zoals ananas. Wil je zelf plantaardige melk zelf wilt maken heb ik hier een leuk recept. 

zuivelvervangers

Plantaardige yoghurt

Wie houdt er niet van een bakje yoghurt op z'n tijd? Ik heb lange tijd met yoghurt ontbeten, blauwe bessen erbij, granola en klaar! En guess what, dat kan ook gewoon nog steeds als je plantaardig eet. Er zijn namelijk meerdere soorten yoghurt vervangers in verschillende smaken. De meest voorkomende plantaardige yoghurt is sojayoghurt. Deze kun je in zo'n beetje iedere supermarkt vinden in verschillende smaken. Denk aan perzik, vanille, limoen, you name it en er is een sojayoghurt van. 

Als je niet zo goed tegen soja kunt, kun je kiezen voor kokosyoghurt. Dit is een stuk dikker en vetter en heeft een sterke kokossmaak, dus je moet er wel van houden. Een ander alternatief is Amandelyoghurt, deze is te koop bij Ekoplaza van het merk Abbot Kinney. Dit is mijn favoriete plantaardige yoghurt, het enige nadeel is dat de prijs een stuk hoger ligt dan van sojayoghurt. 

Naast yoghurt is er ook plantaardige kwark van het merk Alpro, deze vegan kwark heet "Go On" en is te vinden in de grotere supermarkten. Hier kun je dus ook vegan kwarktaart mee maken, zo lekker! Alpro verkoopt ook vla in de smaken vanille, chocolade en caramel. Zo kun je dus ook na het eten nog een makkelijk toetje nemen. 

zuivelvervangers

Vegan ijs

Ben je net als ik ook gek op ijs? Ook dit is geen probleem als je vegan gaat eten. Het meeste sorbetijs is namelijk vegan en er bestaat ook zoiets als vegan roomijs! Ja echt, en je hoeft dus ook echt niet naar een of andere speciale winkel daarvoor. Sindskort is er namelijk zelfs vegan Ben & Jerry's ijs te koop, dan hoef je dus echt niets meer te missen! Ik heb afgelopen zomer een lijst gemaakt met alle soorten vegan ijs die te koop zijn in de supermarkt, deze vind je hier.

Plantaardige room

Gek op romige sausjes bij het eten? Geen probleem als je plantaardig gaat eten. Er zijn namelijk veel verschillende soorten plantaardige kookroom te koop. Denk aan haverroom of sojaroom. Je vindt ze in het plantaardige zuivelschap in de supermarkt. 

Wat ook erg lekker is, is om geweekte cashewnoten in een blender met wat water of plantaardige melk fijn te malen. Dan krijg je een romige saus die je kunt gebruiken bij een pasta of als dipsaus. 

Vegan slagroom bestaat ook, maar is wat lastiger te vinden. In de toko vind je de kokosslagroom van Nature's Charm, die hoef je alleen nog maar op te kloppen en is erg lekker. Je kunt ook zelf kokosslagroom maken, een recept daarvoor vind je hier. In sommige biowinkels kun je sojaslagroom van het merk Soyatoo of Slagfix kopen. Ook kun je Alpro om op te kloppen kopen in de supermarkt, deze is vrij lastig goed stijf te kloppen maar met wat klopfix lukt het uiteindelijk wel. Lekker voor op de warme chocolademelk!

zuivelvervangers

Vegan kaas

En dan kaas.. Dat is voor de meeste mensen die de overstap maken naar plantaardig eten het meest lastige om op te geven. Maar geloof me, uiteindelijk lukt het je! Kaas op een pasta of salade kun je vervangen door edelgistvlokken, dit heeft een soort kaas-noot-achtige smaak en je kunt het een op een vervangen voor Parmazaanse kaas. Kaas op brood is wat lastiger. In de grotere supermarkten en biowinkels kun je vegan kaas kopen van de merken VeggiFilati, Wilmersburger, Vegan Deli en Nature & Moi. De smaak van vegan kaas is erg wennen, ik vond het toen ik net plantaardig ging eten helemaal niet lekker maar ik ga het steeds meer waarderen. De meeste mensen vinden het gesmolten op een pizza of tosti wel lekker dus als je voor het eerst vegan kaas gaat eten kun je dat misschien het beste proberen. 

Wanneer je een beetje creatief bent in de keuken kun je ook je eigen kaasjes maken. Het is super leuk om te doen en er zijn online genoeg recepten over te vinden. Er zijn zelfs vegan kaas kookboeken

Boter

Boter op brood is te vervangen door de 100% plantaardige boter van Becel. Bakken doe ik zelf het liefst in kokosolie of olijfolie, wil je toch liever boter? Dat kan ook. Waar je op moet letten bij het kopen van plantaardige boter is dan je een boter koopt waar geen vitamine D3 in zit, deze is namelijk gemaakt van wolvet. Wajang en Jumbo vloeibare margarine zijn plantaardige boters zonder dierlijke vitamine D3 en dus helemaal good to go!

Het is een flink artikel geworden met een hele hoop vegan zuivelvervangers. Hopelijk heb je er iets aan gehad. Heb je nog vragen ergens over of hulp nodig bij de overstap? Berichtjes daarover zijn altijd welkom!

Reactie schrijven

Commentaren: 8
  • #1

    Mariëlle (zondag, 18 februari 2018 12:15)

    Niets mis met zo'n flink artikel, heel handig overzicht :) Er is ZO veel keus :D

  • #2

    Lazy Bird (maandag, 19 februari 2018 02:01)

    Mooi overzicht, dankjewel!

  • #3

    Merel (maandag, 19 februari 2018 03:18)

    @Marielle: Ja goed he dat er zo veel is! En vooral dat er ook steeds meer komt. Zuivel laten staan is helemaal niet moeilijk zo.

  • #4

    Merel (maandag, 19 februari 2018 03:19)

    @Lazy Bird: Geen dank! :)

  • #5

    Lineke (donderdag, 22 februari 2018 05:30)

    Hoi Merel, misschien ook goed om te vermelden dat het beter is om te kiezen voor plataardige melk met toegevoegde calcium en vitamine B12. Anders is het niet echt een melkvervanger, maar een witte drank die qua uiterlijk op melk lijkt, maar niet de voedingsstoffen bevat. (-;

  • #6

    Merel (vrijdag, 23 februari 2018 00:54)

    @Lineke: Goed dat jij het hier vermeld. Persoonlijk ben ik van mening dat iedere vega(n) vitamine B12 in de vorm van supplementen zou moeten nemen. Er zit weinig B12 in plantaardige melk en deze vorm wordt ook lastig opgenomen waardoor je meerdere pakken per dag zou moeten drinken om hier profijt van te hebben. Voor mij is het dus niet ontzettend belangrijk dat dit er in zit omdat ik op andere manieren zorg dat ik het binnen krijg en dit in principe iedereen aanraad. Maar goed dat jij het hier voor de duidelijkheid nog even hebt vermeld, dankje!

  • #7

    Emma (woensdag, 28 maart 2018 03:08)

    Wat een fijn overzicht! Bedankt voor het opstellen :)

  • #8

    Merel (woensdag, 28 maart 2018 08:42)

    @Emma: Geen dank! Daar doe ik het voor :)